Titel
Gesigneerde poster nr. 34/50 (2014)
Afmetingen
Inclusief dunne aluminimumlijst 27 x 37 cm
Kunstenaar
Daan van Golden (1936)
Techniek
Ultra-Chrome inkjet-print op fine art barietpapier en gemaakt naar: Gele Reflectie, 1968-1974, olieverf op multiplex
Prijs
Niet te koop
Reflecties, schaduwen, patronen en silhouetten spelen een belangrijke rol in het werk van Van Golden. Van Golden koestert deze beelden als geen ander en schildert met uiterste precisie en groot geduld zijn ‘toevallige’ onderwerpen. In de solotentoonstelling die GEM, museum voor actuele kunst, Den Haag ,in 2014 aan Van Golden wijdt, is het thema reflecties het uitgangpunt. Reflecties waarbij de toeschouwer zichzelf ziet; silhouetten waarin een andere voorstelling verborgen zit; de toevallige vormen van schaduwen en patronen die hem lief zijn. Bijvoorbeeld het patroon van de sjaal van een geliefde dat hij herhaaldelijk schildert als een fetisj; in alles draait het om de reflectie, van onszelf, van een toevallige voorstelling, van een geliefde herinnering.
Daan van Golden kijkt met ongewone opmerkzaamheid naar de wereld, waarbij hij door een stroom van associaties steeds nieuwe vormen en patronen ontdekt. Zijn open houding ten opzichte van het leven en objecten en zijn geconcentreerde, precieze werkwijze vormen de kern van zijn oeuvre. Hij staat open voor het onbekende en onverwachte, zoekt naar het één en vindt het andere. Hij fotografeert en schildert. Steeds keren abstract-decoratieve patronen gebaseerd op alledaagse voorwerpen terug in zijn werk. Door bestaande patronen als uitgangspunt te nemen vervaagt Van Golden de scheidslijn tussen leven en kunst. Met ongebreidelde verbeeldingskracht en fantasie van de kunstenaar komen vertederende mens-of dierfiguurtjes tevoorschijn uit vormen en tegenvormen, die vervolgens door hem worden uitvergroot. Toeval speelt een belangrijke rol; een motief dat zijn aandacht trekt wordt naar voren gehaald. Van Golden vestigt zo de aandacht op de rol van de waarneming tijdens het werken.