Katja Mater

 

KatjaMaterL

Titel

Folded, Time passing object (2011)

Afmetingen

90,5 x 96,6 x 7,5 cm

Kunstenaar

Katja Mater (1979)

Techniek

Full color offset druk, 45 x 34 cm per stuk, oplage 500, ongesigneerd. Gemonteerde collage in handmate notenhoutenlijst, zwart transparant, dibond, museum fotokarton zwart, museum artglass (2014)

Prijs

950 euro

 

Katja Mater  is een uitzonderlijk beeldend kunstenaar. Binnen het medium fotografie onderzoekt zij de grenzen van de fotografie zelf, de mogelijkheden of onmogelijkheden. Haar werk laat zich vaak tonen in installaties. C-prints ook, tekeningen en video, maar altijd met licht, kleur, tijd; aspecten van fotografie als uitgangspunt. De grenzen die zij opzoekt, de uitkomsten van haar onderzoek zijn soms met het menselijk oog bijna niet waar te nemen, te vatten. Zo is ook haar werk vrij lastig onder woorden te brengen. Het beste waarschijnlijk aan de hand van voorbeelden van haar werk.

In de serie Density Drawings, die in 2010 te zien waren bij Galerie Martin van Zomeren, tekent ze als het ware met de camera, maar ook letterlijk op papier. Terwijl zij de tekening maakt, maakt ze tussendoor steeds een opname van dat stadium van de tekening, legt ze tijd vast. De foto-opnamen worden telkens gemaakt met hetzelfde negatief. Tijdens het tekenen op papier, bouwt zich dus ook een beeld op, op het negatief. De tekening wordt steeds zwarter. Er vindt een uitwisseling plaats van visuele informatie, tussen de pen op papier en de film in het toestel. Het fotografische beeld wordt enorm gelaagd en complex en is niet meer waar te nemen, behalve als zwart.

Iets soortgelijks deed zij in de serie Summaries, namelijk Remission in 2008. Hierbij maakt ze een foto van de totale inhoud van een boek, door alle pagina’s op 1 negatief te schieten. Ze laat het hele boek zien in de uiteindelijke foto, maar laat het daarmee ook verdwijnen in een ‘blur’, doordat alle regels vage zwarte strepen zijn geworden. Prachtig zijn werken uit de serie celebrating RGB color space. Te zien is een muur waarvoor iemand, een arm, een vaag groen papier houdt. Hou je eerst in het –met tape afgebakende- vlak, een geel papier en maak je daarvan een opname en hou je vervolgens voor het zelfde vlak een blauw papier en maak je hier ook een foto van en meng je vervolgens de negatieven dan is uiteindelijk het fotografische resultaat: het groene vlak. Romantische wiskunde lazen we ergens…mooi.

Voor het jubileumnummer van Tubelight, TL#75, maakte Katja Mater bovenstaande multiple. De multiple is aan twee zijden dichtgevouwen. Met het uitvouwen van elke kant ontstaat een ander beeld. Helemaal uitgevouwen is  het schijnbaar zwevende object geheel zichtbaar. Het is juist spannend om meerdere multiples op te hangen, omdat de editie op verschillende manieren gevouwen kan worden.

Wij maakten een spannend samenspel van vier elementen, van open tot dichtgevouwen.