Flora Reznik

flora-reznik-overzicht

Titel

Hole (2016)

Afmetingen

31 Foto’s, elke foto 42 x 30 cm

Kunstenaar

Florencia Reznik (Argentinië)

Techniek

Installatie (video, 31 foto’s, audio-installatie) gebaseerd op een langdurige performance van 8 maanden op de Zandmotor nabij Den Haag.

Prijs

N.t.k.

 

A hole is a matter of definition.

Of resolution, of determination

to find it or make it.

It is a matter of how to define matter

and what it is that matters.

A hole is an opening.

Flora’s werk neemt vaak de vorm aan van installaties die het resultaat zijn van langdurige performances, waarbij haar lichaam verweven is met andere materialen. In dit project groef ze acht maanden lang een gat in openbare ruimte. Een proces waarbij zij iedere week op een vaste dag, week in en week uit, een bezoek zou brengen aan haar vaste gekozen werkplek op de zandmotor. Ver genoeg van de zee, vol in de ruimte. Waar er genoeg abstractie zou zijn om het niet direct herkenbaar te maken.

Haar performance bestaat uit het met een handschep handmatig graven van een ruime kuil in het zand gedurende enkele uren. Zij zag het als een spel, een lichamelijke activiteit, die zij in alle vrijheid kon ondernemen. Juist die vrijheid was voor haar een bijzonderheid als Argentijnse kunstenares. In Argentinië is het doorgaans gevaarlijk, al helemaal in no-go areas, zeker voor een vrouw alleen. Maar hier in Nederland kon zij in alle vrijheid en veiligheid een dergelijk project in een publieke ruimte ondernemen.

Zij bemerkte daarbij dat zij al gravend ongevraagd een publiek om haar heen kreeg, zij zag mensen al vanaf 200-300 meter afstand naar haar toe komen, met vragen wat zij aan het doen was. Mensen werden aangetrokken tot haar actie. Mensen zijn van nature nieuwsgierig. Daardoor werd haar arbeid ook een performance, met toevallig aanwezig publiek. Flora wilde een spel maken van de verwachtingen van het publiek, waarbij vaak een doel werd verondersteld, een product, terwijl dat er strikt genomen niet was.

Ze begon haar werk te documenteren met foto’s; 1 foto als zij arriveerde bij “haar” kuil, of wat daarvan nog resteerde na 1 week windinvloed op de zandmotor, en 1 foto van het resultaat na uren graafwerk. Zij maakte verder per dag een dagboek van haar ervaringen die dag, over de weersomstandigheden, opvallende bijzonderheden, maar ook over de bezoekers – als die er waren – en wat de meest opvallende gesprekken waren. Dat heeft zij later ingesproken in een audiobestand als onderdeel van de totale installatie (luister deze hier). Ook maakte ze een videoregistratie van de werking van de zandmotor gedurende realtime 6 minuten op een zeer winderige dag (bekijk deze op Vimeo).

flora-reznik-6-fotos