Andrei Nitu

Titel

Data Demons, Doris (2023)

Afmetingen

170 x 140 cm plus dunne houtenlijst

Kunstenaar

Andrei Nitu (2000)

Techniek

Olieverf en spuitverf op linnen

Prijs

ntk

◄ Terug

Andrei kwamen we tegen tijdens de eindexpositie van de KABK in Den Haag en Wilma viel als blok voor dit werk, waarbij de vriending van Andrie, Doris Peterfi, het onderwerp is van de voorstelling en waarbij zij een klassiek geslepen fonkelend kristallen glas in haar linkerhand heeft. Andrei is gefascineerd in het Roemeense kristal. Doris is op een soort van Richteriaanse vaagheid geschilderd. Het lijkt alsof Andrei ons via een dunne spleet vanachter de voorstelling ons in de gaten houdt, gecamoufleerd door de spriraal achtig ornament, waarin we een mond kunnen ontwaren. Misterieus en intrigerend.

Begeleidende tekst van Andrei zelf over zijn werk:

Ik ben geïnteresseerd in de verlangens en ambities die menselijk gedrag sturen. Ik kom uit het formeel totalitaire Roemenië en observeer dat leiderschap. Ik ben gefascineerd door de paradox die bestaat bij mensen die hunkeren naar blijvende invloed en toch het masker van altruïsme dragen. Ik onderzoek deze thema’s door middel van mijn praktijk door een schizofrene catalogus van symbolen te schilderen en te archiveren waarvan ik geloof dat ze de onderliggende motieven van mensen onthullen. Mijn schilderijen illustreren of vertalen ideeën niet direct – die propaganda kunnen worden – in plaats daarvan stelt het schilderproces me in staat om de psychologische complexiteit en trends in beeldtaal te beschouwen.

Mijn technieken voor het aanbrengen van verf variëren van traditioneel olieverfschilderen, dat soms een controversieel en historisch gewicht heeft, tot het gebruik van de airbrush, een eigentijds hulpmiddel dat mijn schilderwerk stroomlijnt. Beide methoden weerspiegelen mijn interesse in de fysieke fabricage van het beeld – zowel materieel als sociaal. De gemiddelde grootte van mijn schilderijen is ongeveer de lengte van een mens. Ik heb het gevoel dat dit formaat het object van het schilderij verpersoonlijkt en de kijkrelatie versterkt. Bijna volledig hebben mijn schilderijen een verticaal formaat dat contrasteert met de grootformaatvisie van mensen, waardoor de kijker wordt gedwongen afstand te nemen van de foto wanneer hij ernaar kijkt. Een brede blik betekent dat de schilderkunstige illusies overtuigender kunnen zijn wanneer het beeld in zijn geheel wordt waargenomen.

De intentie van mijn werk is verweven met mijn interesse in hoe mensen altijd een manier hebben gevonden om superieur over te komen en bovennatuurlijk te handelen om hun sterfelijkheid te ontkennen. Van een tiran tot een ogenschijnlijk nederige muzikant, er lijkt een intrinsiek menselijk verlangen te zijn om veroudering te voorkomen. Ik beantwoord dit verlangen door visueel en psychologisch sterke beelden te genereren en ermee te spelen. Mijn figuratieve schilderijen zijn gebaseerd op brede observaties over hoe de samenleving culturele en rijkdomwaarden in objecten injecteert, hoe psychologische archetypen zich manifesteren in de hedendaagse cultuur en waarom panculturele symbolen bestaan. Mijn abstracte schilderijen zijn synthetische landschappen die viscerale sensaties proberen op te wekken. Hoewel hun maakdynamiek verschilt, blijft mijn positie als kunstenaar om de kijker te sturen en visueel te manipuleren hetzelfde. Ik kies ervoor om te schilderen omdat het medium een inherent gevoel van manipulatie met zich meebrengt wanneer een plat oppervlak een driedimensionale ruimte simuleert.

Detail