Titel
Scully, #11/14 (2021)
Afmetingen
47 x 32,5 x 5 cm
Kunstenaar
Raquel van Haver (1989)
Techniek
hout, canvas, olieverf, geverfde plastic toevoegingen op een dubbelgevouwen catalogus als beelddrager
Prijs
Geschonken aan Annalie Koerts
Van Haver noemt haar werk ‘luide’ schilderijen die mensen aan de rand van de samenleving op een sympathieke manier uitbeelden. Ze werkt op jute en combineert olieverf, houtskool, hars, haar, papier, teer en as in sterk gestructureerde composities. De schilderijen verkennen ras en identiteit en putten uit Afrikaanse, westerse, Caribische en Latijns-Amerikaanse culturen binnen haar gemeenschap in het zuidoosten van Amsterdam, Nederland. Meer recentelijk heeft ze lange periodes in het buitenland doorgebracht om bronnenmateriaal te verzamelen in zowel West-Afrika als Zuid-Amerika. Haar werken zijn vaak monumentaal van omvang, soms duister en onheilspellend en blijven de grenzen tussen sociale hiërarchieën onderhandelen.
Van november 2018 tot april 2019 had Raquel haar eerste solotentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam onder de titel Spirits of the Soil, met speciaal voor die tentoonstelling gemaakte monumentale schilderijen.
Bij die tentoonstelling verscheen de publicatie Raquel van Haver. Spirits of the Soil (ISBN 9789050062046) met een essay van Azu Nwagbogu, executive director en chief curator van het Zeitz Museum of Contemporary Art Africa in Kaapstad en een voorwoord van Martijn van Nieuwenhuyzen, destijds conservator Stedelijk Museum. Die catalogus in 14-voud vormt de basis van het grote schilderij Scully, waar dit een deel van is. Ieder deel is gemaakt op 1 dubbelgevouwen catalogus als beelddrager. Ieder deel is uniek.